Een bedrijf waar ik veel bewondering voor heb is Nintendo. Mijn eerste aanraking met Nintendo was volgens mij de Game Boy. Die ouwe grijze baksteen met dat groene scherm en die rooie knopjes. Er gingen vier batterijen in en daarmee kon je dan bijna twee dagen lang Tetris spelen.

PuLingg - image Copyright Wikipedia

Dat was bijzonder. Later kreeg ik namelijk een Game Gear, de draagbare spelcomputer van grote concurrent Sega. Die was natuurlijk veel cooler omdat hij een kleurenscherm had. En Sonic was ook véél stoerder dan die suffe loodgieter. Maar in dat apparaat gingen wel zes batterijen. Volgens de fabrikant gingen die tot vijf uur mee, in de praktijk was het eerder een uurtje of twee. Als je nu de Wikipedia pagina’s er op naslaat liegen de cijfers er niet om, er zijn meer dan 10x meer Game Boys verkocht dan Game Gears. Ook kwam de echte opvolger van de Game Boy pas in 2001 en heeft de naam nog bestaan tot ongeveer 2005, terwijl die eerste Game Boy uit 1989 stamt.

Lateral thinking with seasoned technology

e ontwerpfilosofie van Gunpei Yokoi (de uitvinder van de Game Boy) was ‘lateral thinking with seasoned technology’. Wat hij daarmee wilde bereiken was eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat Sega deed. Waar Sega probeerde de nieuwste technologie zo klein mogelijk te krijgen voor de Game Gear, wilde Yokoi juist simpele, goedkope onderdelen gebruiken. Onderdelen die al langer gebruikt worden in andere toepassingen zoals rekenmachines (‘seasoned’), waardoor ze massageproduceerd en dus goedkoop zijn. Ook is er veel over de onderdelen bekend en kan er efficiënt mee gewerkt worden. Resultaat: een spelcomputer die goedkoop is, lang mee gaat en waar relatief makkelijk spelletjes voor gemaakt kunnen worden.

Innoveren komt vaak neer op goed gebruik maken van wat er al is.

Die filosofie is blijven hangen bij Nintendo en ze hebben de truc vaker geprobeerd. Bijna letterlijk hetzelfde als met de Game Boy en de Game Gear gebeurde later nog een keer met de Nintendo DS en de Sony PSP. Goedkoop en vernieuwend tegen duur en nieuw, met hetzelfde resultaat. Het ging niet elke keer goed met Nintendo’s producten, maar als het lukte dan was het ook een gigantisch succes.

De Wii

De Wii is waarschijnlijk het grootste succes van Nintendo geweest, maar dat was niet de verwachting toen Nintendo hem aankondigde. Toen de hardware van de Wii bekend werd schreeuwde de gamespers moord en brand. De Wii was namelijk nauwelijks beter dan zijn voorganger, de GameCube! En die was al antiek! En motion controls! Pfah, wie zit daar nou op te wachten… Blijkbaar nogal wat mensen dus, want de Wii is uiteindelijk meer dan 100 miljoen (!) keer over de toonbank gegaan.

fwwpshhhhh

Dankzij de motion controls van de Wii kon oma ook meezwiepen

Bij de Wii zorgden niet de mooiste graphics, maar juist de motion controls voor de verkoop. Het was zo intuïtief dat zelfs oma mee kon tennissen in de huiskamer. Motion controls waren toen niet zo gewoon als nu (de iPhone 1 moest nog uitkomen) maar toch al redelijk seasoned technology. Door dit soort verouderde hardware te gebruiken kon Nintendo elke Wii goedkoop bouwen en direct met winst verkopen. Daarbij moet je weten dat de meeste nieuwe spelcomputers worden ‘gesubsidieerd’ door de fabrikant: de spelcomputer wordt tegen (of zelfs onder) kostprijs verkocht en de winst wordt uit de verkoop van software gehaald.

Fan van Nintendo

Dat is dus waarom ik zo’n bewondering voor Nintendo heb. Ze zijn ongelofelijk eigenwijs en laten zich vooral niet vertellen hoe het moet, wat in mijn ogen een echte uitvindersmentaliteit is. Gewoon je eigen weg volgen, ook al pakt het niet altijd goed uit. De opvolger van de Wii was bijvoorbeeld een behoorlijke flop. Nintendo probeerde weer een vernieuwend concept maar dat sloeg niet aan bij de consument. De iedereen-kan-gamen-markt was al verhuisd naar de smartphone en had Nintendo achtergelaten. De ‘echte gamers’ ging het dan weer wel om de graphics en die zaten nu achter hun Xbox of Playstation. Volgend jaar schijnt de nieuwe spelcomputer van Nintendo uit te komen. Ik ben benieuwd of ze zichzelf nog een keer opnieuw uit kunnen vinden!

 

Wil je wekelijks een e-mail update van de Hoofdwerker?

Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief wordt beheerd via MailChimp