Selecteer een pagina

Icoontjes worden gebruikt om iets duidelijk te maken zonder taal te hoeven gebruiken. Visuele communicatie die iedereen kan begrijpen, ook als je niet de lokale taal spreekt.

Sommige icoontjes zijn er zo ingeslepen dat ze toch nog steeds gebruikt worden, terwijl ze eigenlijk allang niet meer herkenbaar zijn.

Zoals de floppydisk voor opslaan.

floppydisk voor opslaan

Kleine kans dat mijn kinderen in dat plaatje hetzelfde zien als wat ik er in zie. Hun associatie tussen opslaan en de floppydisk (of in elk geval een tekeningetje ervan) zal dus volledig gebaseerd zijn op dit icoontje.

En wat doet in VREDESNAAM dat potloodje er bij?

Geluid

Dat geldt ook voor het luidsprekertje voor geluidssterkte. Hoe moet iemand die nog nooit een box van binnen heeft gezien weten dat dit

speaker

staat voor dit

speaker conus

en niet voor dit

Wheeeeee

Die maakt ook een hoop lawaai, toch?

Dinosaurus

Een icoontje kan ook een extra verhaal vertellen dat niet perse de directe boodschap is. Bij de melding van Google Chrome dat je geen internet hebt staat bijvoorbeeld een dinosaurus. Die rondstampt over een lege, kale vlakte.

Oftewel: Geen internet? Wat ben jij voor een dinosaurus?

R

Facebook gaf daar een leuke draai aan. Af en toe kreeg je de melding dat je je privacy instellingen moest checken.

Hun mascotte?

Een ‘schattige dinosaurus.’

Privacy is for dinosaurs

Voor zover ik heb gezien heeft niemand geklaagd over het feit dat Facebook een schattige dinosaurus gebruikte als icoon voor privacyinstellingen.